ישנם רגעים בהם בעלי גינות חשים כי הגינה הפרטית שלהם מעט שוממת, נכון שיש בה צמחים וריהוט גן מעוצב, אבל חסר בה משהו שיתכתב את הטבע הפתוח. אחת הדרכים לתת מענה לתחושה הזו היא להכניס בה מים וזרימה. במקרה ובריכת שחייה זה סיפור יקר, בהחלט ניתן להסתפק בבריכות נוי ומזרקות מים, אלמנטים שבהחלט מפריחים את השממה וגורמים לגינה להיראות אטרקטיבית יותר ומזמינה. את בריכות הנוי והמזרקות ניתן להתקין היום כמעט בכל גינה, גם בגינה הקטנה ביותר, על ידי תכנון מוקפד וחשיבה יצירתית מחוץ לקופסא.

את בריכות הנוי והמזרקות ניתן לתכנן ולבנות על ידי מעצב גינות או אדריכל נוף המתמחים בעיצוב ויישום אלמנטים אלה בגינה קיימת, או בגינה שהיא לגמרי חדשה. חשוב לציין, כי עבודה זו אינה לוקחת זמן רב, וזה הודות לטכנולוגיה המתקדמת בתחום שמאפשרת הקמת בריכה או מזרקת מים תוך כמה ימים בודדים. (תלוי כמובן בגודל ובמיקום של הבריכה או המזרקה).

מזרקת מים

מזרקת מים

היתרונות של בריכות נוי ומזרקות מים

פסטורליות במיטבה – הצליל הקסום של מזרקות המים ידוע כמרגיע ומשווה לגינה אווירה שקטה ושלווה, ממש בדומה לרעש פכפוך מעיין מים זורם בטבע. מכל הנועם הזה תוכלו ליהנות מדי יום ולפרוק את המתחים שהצטברו בעבודה, כשתיצרו פינה קסומה ומרגיעה שכיף להביט עליה ולשהות בה.

עיצוב כראות עינכם – לבריכות הנוי תוכלו להוסיף מנעד של אלמנטים שיכולו לשדרג את החזות של המזרקה או הבריכה. השדרוג יכול לבוא לידי ביטוי באמצעות תאורה צבעונית בתוך הבריכה או מחוצה לה. אפשר להוסיף צמחי מים מיוחדים המדמים מעיין טבעי, חלוקי נחל, פסלים, פרחים צפים וכמובן דגים צבעוניים.

דגים – בריכת נוי לא תהייה שלמה בהיעדר דגים בשלל צבעים ששטים להנאתם ומכתיבים את הקצב. רגעי הנחת שהם מספקים יהיו שווים את התחזוקה ויאפשרו לכם ליהנות ממקור מים שוקק שירשים את כל מי שיכנס אליכם לגינה. בזכות מגוון מערכות הסינון שיש היום תוכלו לבחור מערכת סינון איכותית שתסייע לכם בתחזוקה היומיומית ותצמצמם אותה משמעותית.

מקור מים לחי ולצומח – יתרון נוסף הוא שבריכה או כל מקור מים אצלכם בגינה, יזמן וימשוך אליו עוד מנעד חיות והרבה טבע – חתולים שיבואו ללגום, ציפורים מסוגים שונים, קרפדות וצפרדעים, שממיות וכו'. הצמחייה בתוך הבריכה גם חשובה, בעודה תורמת חמצן לדגים בתוך המים ומנטרלת רעל וכימיקלים.

אלמנטים של מים בגינה יוקרתית

אלמנטים של מים בגינה יוקרתית

בחירת מיקום הבריכה

  • רצוי למקם את הבריכה במקום שיש בו צל לפחות כמה שעות ביום – כך הצמחים יקבלו אור בעוד הצל ימנע היווצרות של ריקבון וירוקת.
  • חשוב שהמזרקה או הבריכה יהיו ממוקמים באזור שהוא לא בסמוך לעצים שמשירים מהם עלים על מנת לא להזיק לאיכות המים, או עצים גדולים שהשורשים שלהם יכולים לפגום בבסיס הבריכה. אפשר גם לפרוס רשת הגנה על המים ואז לדלות את מה שנפל על הרשת.
  • כל מקור מים בגינה צריך להיבנות באופן בטיחותי על מנת למנוע כל אפשרות נפילה או טביעה חלילה. רצוי להגביה אותה מעל פני הקרקע, לגדר אותה ולבנות את החלק הפנימי בצורה מדורגת כך שהשוליים יהיו רדודים.
  • פרט משמעותי הוא שהמקום בו תיבנה המזרקה או הבריכה יהיה נגיש לשקע חשמל. כל חיבורי החשמל יותקנו אך ורק על ידי חשמלאי מוסמך.
  • הבריכה צריכה להיות במיקום אסטרטגי כדי שתיראה מכל פינות הישיבה בגן ועם זאת שלא תהייה בסמוך לכניסה של הבית או בסמוך לחדרים כדי שפכפוך המים לא ישמע חזק.

סוגי הבריכות

מזרקה / בריכת נוי יכולים להגיע בתצורות שונות בהתאם

  • מיכל קרמיקה צבעוני או כלי דקורטיבי אחר כמו משפך ענק או כד. נציין שלחלקם לא יהיה מערכת ניקוז וסינון או תחלופה של מים.
  • בריכות אחרות אליהן ניתן להוסיף מפל או מזרקה יהוו מערכת אקולוגית יותר משודרגת שיש בה מערכת סינון וערבול של המים בתוך הבריכה. אלו בריכות גדולות שלרוב הבנייה שלהם תהייה מורכבת יותר ותשלב חומרי גלם כמו בטון וחומרי איטום, יריעות פי וי סי וכו'.
  • עוד סוג של בריכה היא בריכה טבולה עם מכסה, מדובר באלמנט בטיחותי שמיועד למקומות בהם יש ילדים או אנשים בעלי מוגבלויות.