עיצוב גינה ללא דשא – תחזוקה קלה ומראה עשיר

בעבר, מדשאה ירוקה ורחבת ידיים נחשבה לפריט חובה בכל גינה פרטית. אולם כיום עם משבר המים בישראל וכתוצאה מעליית מחירי המים, תחזוקה יומיומית של דשא ירוק הפך למותרות ובעלי גנים רבים מתלבטים בשאלה – איזה חיפוי יתאים לקרקע של שטח הגן? אחד השיקולים שמומלץ לעשות בו שימוש בכל תכנון של חיפוי הקרקע הינו התחשבות בכל הנוגע לתחזוקה ולכמויות צריכת המים. מצד אחד, דשא הוא רכיב משמעותי והוא מוסיף רכות, יופי וגוון ויחד עם זאת, יש לא גם חסרונות כמו תחזוקת גינה גבוהה, שמירה מתמדת מפני מזיקים והשקיה שמגדילה את חשבון המים. כיום ניתן למצוא לא מעט חלופות לגינה ללא דשא באמצעות תחליפים שונים ומרשימים לא פחות שמעניקים מראה עשיר ומזמין.

עיצוב גינה ללא דשא

עיצוב גינה ללא דשא

דשא סינטטי

הדשא הסינטטי הינו כיום תחליף נפוץ ואיכותי, הוא מדמה דשא אמתי, אך נחשב הרבה יותר פרקטי ומאפשר להניח עליו ריהוט, פינות ישיבה, משחקיה לילדים וכולי מבלי שייהרס. בנוסף, דשא סינטטי לא דורש השקיה או הדברה מפני מזיקים. עם זאת, כדאי לשלב אותו בצורה נבונה וליהנות ממנעד היתרונות שלו ולטשטש את הגבולות שלו באמצעות צמחיה שלא דורשת הרבה מים או אבני מדרך.

הקמת גינה עם דשא סינטטי

הקמת גינה עם דשא סינטטי

דק לגינה

אחד החיפויים המבוקשים כיום לגינות הינו חיפוי הדק. דקים משתלבים יפה עם כל המראה של הגינה ויוצרים אווירה טבעית ואותנטית. ישנם כמה סוגי דקים עיקריים בעלויות שונות:

דק מעץ אורן – טבעי ואותנטי, שמשתלב מאוד יפה בחלל החוץ, אך במקביל דורש תחזוקה לפחות פעם בשנה שכוללת שימון וצביעה של הדק.

דק איפאה – דק מעץ איפאה, בעל מראה יוקרתי שמעניק ייחודיות ורושם רב בחלל.

דק סינטטי – דק מלאכותי שנראה טבעי לגמרי על אף שהוא ממוחזר. עלותו יקרה אך יתרונותיו רבים. בשל היותו סינטטי, הוא לא מתכלה כמו יתר הדקים בגין שינויי האקלים, התחזוקה שלו מועטה ויש לו עמידות גבוה מפני שחיקה ופגיעות, כך שלאורך זמן הוא משתלם יותר.

הקמת גינה עם חיפוי דק

הקמת גינה עם חיפוי דק

אבני מדרך

מדובר באבנים חלקות ושטוחות שמשמשות למשטח ומשוות לגינה מראה קסום וטבעי. יש מגוון אבני מדרך – אבנים שפרוסות מסלע ומבזלת, אפשר לשלב לידן אלמנטים משלימים כמו חלוקי נחל, דשא סיני, שלל אלמנטים של מים וכולי – כך ניצור מראה טבעי וירוק, בהיעדר שימוש בדשא טבעי.

בטון מוחלק או ריצוף

בשנים האחרונות ניתן להבחין במגמת חיפויי גינה באמצעות בטון מוחלק, בעיקר בעיצוב של בתים בסגנון מודרני. הקו הנקי והרהוט שמתקבל בשילוב הצמחייה מותאם מאוד לסגנון העכשווי המינימליסטי. את הבטון אפשר לבחור במבחר גוונים, על אף שהאפור הינו המועדף שכן הוא משתלב עם כל הפרחים והצמחייה.

בהקשר לריצוף גם כאן יש מבחר גדול, ניתן לרצף עם ריצוף זהה לריצוף של פנים הבית, ריצוף שמותאם לתנאי חוץ ומונע החלקה בימים גשומים. ניתן גם לעשות שימוש בריצוף דמוי דק שמתאים גם הוא לחלל החוץ.

ריצוף בגינה

ריצוף בגינה

עוד מגוון של אלמנטים שמוסיפים ירוק וטבע

בכל גינה ללא דשא אפשר למלא בשלל אלמנטים שיצרו מראה עשיר וירוק, אם זה מדובר בחלוקי נחל צבעוניים, בכל אלמנט של מים כמו מזרקה, מסלעה, בריכות נוי ודגים. בנוסף, אפשר להוסיף פרחים ושיחים ייחודיים שהם תחליף נהדר לדשא. נזכיר שהיתרונות הרבים של התחליפים לדשא, יחסכו מאתנו זמן, כסף ותחזוקה מרובה, ובעזרת שימוש נבון ויצירתי עם התחשבות בצרכים של הדיירים ובתנאים של החלל, נצליח ליצור גינה מעוצבת להפליא ללא שימוש בדשא בטבעי!