עיצוב גינה עם פטיו

פטיו הוא למעשה חצר פנימית שמיקומה בתוך חלל הבית או הגינה והיא מרוצפת ומוקפת מכל כיוון. הפטיו יכיל בתוכו צמחים, צל, בריכת נוי, מערכת ישיבה וכדומה, כשבעזרת תכנון נכון ומהודק, הוא יהווה מקום אטרקטיבי ויעיל עבור כל דיירי הבית. בניית חצר שהיא מגודרת ומכונה פטיו, הייתה כבר מוכרת בימי הביניים, אולם כלל שעבר הזמן, אפיוניה השתנו, היא התפחתה ותפסה סגנונות עיצוב שונים ואומנותיים.

ניתן להתרשם מסגנונות פטיו במקומות רבים, החל מחצרות של עיריות, בתי חולים ועד לאתרים תיירותיים כמו אולמות, מסעדות פאר ומוזיאונים. צורת הפטיו היא לרוב מרובעת, אך היום ניתן לעצב אותו בצורות שונות שמותאמות למבנה של הבית ולכל החלל הפנימי. גינות רבות יכולות להכיל פטיו, אולם יש גינות באזורים שונים בארץ, שתוספת זו עשויה לא להתאים להן בשל תנאי לחות וחום מרובה שלא יאפשרו גידול של צמחיית פטיו. אולם, בעזרת ידע, היכרות ותכנון, ניתן ליצור עיצוב גינה עם פטיו בגינות רבות בארץ, ועל כך נרחיב במאמר שלפניכם.

עיצוב גינה עם פטיו

עיצוב גינה עם פטיו

תכנון הפטיו

בכל תכנון של פטיו בגינה כדאי להיעזר בבעל מקצוע כמו מעצב גינות או אדריכל גינות. אומנם נדמה כי מדובר סך הכל בחדר נוסף, אולם עדיין מדובר באזור שמאכלס את כל דיירי הבית ואת האורחים ולכן הוא דורש תכנון מהודק ויעיל על מנת שניתן יהיה לשבת בו בנעימות מקסימלית. הפטיו לרוב מתוכנן בצורת חת או מרובע במרכז חלל הבית, כמו חדר רגיל והוא יכול להיות חלק מכל פנים הבית או כהרחבה באזור הגינה. אחד הטרנדים העיצוביים לאחרונה של בניית פטיו בגינה, זה לבנות סביבו קירות זכוכית עם פרופילים בלגיים ולחפות אותו בעץ. כדאי לדעת שבמידה ותרצו להרחיב את המבנה השל הפטיו, תאלצו להשיג לצורך זה אישור ממהנדס. בזמן שמתכננים את הפטיו יש לשים דגש על מספר אלמנטים חשובים כמו, מענה הולם למיגון וקירור, תשתיות עמידות, בחירה באביזרי העיצוב, בחירה בסוג צמחייה, יצירת שבילים, והכרה מלאה בכל עלויות התחזוקה וכדומה.

 תכנית-גינה-עם-פטי

מה כדאי לשלב בפטיו הפרטי שלכם?

שבילים מסודרים – בפטיו שנמצא בגינה של הבית, כדאי לדאוג לשבילים שיאפשרו מעבר ישיר בחצר הפנימית מאזור אחד של המבנה לאזור השני, כשניתן יהיה לעבור בפטיו בלי צורך לעשות סיבוב שלם. כך גם יכול כל מי שמתהלך בו ליהנות מהעיצוב של הגינה במקום.

עצים גבוהים או אקזמפלרים– מומלץ לשלב בתוך חלל הפטיו עצים גבוהים שיעניקו צל ויופי לחצר הפנימית. לרוב, מומלץ לשלב עצים טרופיים או עץ זית ותיק ומיוחד.

ריהוט נקי – בהתאם למראה הנקי והמהודק של הפטיו, כך גם מערכת הישיבה שתמצא בו צריכה להיות בסיסית ומוקפדת. לעיתים מספיק יהיה לשלב בפטיו רק ספסל מברזל או מעץ לצד שולחן קטן, או שתי כורסאות קש עם שולחן קטן.

עיצוב-גינה-עם-פטיו

עיצוב-גינה-עם-פטיו

צמחייה נמוכה – מומלץ לעצב את הצמחייה לצד אותם שבילים שחוצים את החלל, כשהיא נמוכה וגזומה בקפידה. ניתן לשתול עצים ננסיים שגדלים עד לגובה מטר. בנוסף, ניתן לשלב צמחייה ירוקה ולגזום אותה בצורה של חומה ננסית שמגינה על חלל שלם של פרחים, רצוי להניח במרכז הפטיו מזרקת מים או בריכת נוי עם דגים וגם פסל ייחודי שהוא לטעמכם. כל אלה ישוו לפטיו מראה מרשים ואומנותי. במקרים מסוימים יש שיבקשו לשלב, על אף העיצוב המינימליסטי, גם מטבח חוץ, מקרר, פינת זולה וכדומה, זה בעיקר יכול להתאים לחלל פטיו גדול במיוחד, זאת על מנת לא לייצר דחיסות עיצובית ולפגום במראה הנקי והאלגנטי של הפטיו.