בימינו, זה נראה כמעט ברור מאליו שהגינה מהווה חלק בלתי נפרד מחלל הבית ובעת שמתכננים לעצב את הבית היא תילקח בחשבון בכל תכניות העיצוב. יחד עם זאת, ההבנה שיש קשר הדוק בין עיצוב פנים לבין החוץ קיימת רק בשנים האחרונות. להבדיל מעיצוב פנים, שנחשב תמיד לתחום דומיננטי ומגוון כשלעצמו במסגרת של שיפוץ או הקמה של בית, עיצוב החצר והגינה נדחקו תמיד הצידה ולא היוו משקל. כיום, הכל השתנה וכל תכנון של עיצוב חלל הבית, כל עוד יש חצר בחוץ, מחויב להתכתב עם החלל החיצוני ולהוות זרימה הרמונית בין השניים.

תכנון ועיצוב גינה

תכנון ועיצוב גינה

מדוע נכון לשמור על הקשר בין עיצוב הבית לעיצוב הגינה?

החיבור בין החללים כאמור אינו מוטל בספק – הגינה היא המשך של העיצוב הפנימי ולפעמים אף תהווה את החלל הכניסה לבית. לעיתים היא תהייה אחורית ולפעמים תקיף את כל המבנה. בכל מקרה שיהיה, היא משתייכת אליו, ולכן הלימה בין שניהם תהייה אורגנית ותיטיב עם הכל. כשעיצוב הבית יתכתב עם החוץ, הן בסגנון והן באופי, נקבל אווירה נעימה והרמונית ומי שבעיקר ירוויח מכל העניין הם הדיירים שיזכו להפיק את כל ההנאה והניצול המרבי בחלל החוץ שלהם. להרמוניה שתיווצר יש גם יתרון נוסף, מאחר שהחיבור הזה יעלה את ערך הנכנס.

תכנון ועיצוב גינה

תכנון ועיצוב גינה

כיצד יוצרים קשר בין עיצוב פנים לעיצוב חוץ?

ישנן מספר שיטות שאפשר לקשר בין שני המקומות וליצור ביניהם שפה אחידה. להלן כמה מהן:

חומרי גלם

מגוון חומרי הגלם שבאמצעותם אפשר לעצב מבנים עם גינות הינו עשיר במיוחד. כדי שנוכל ליצור אחידות בין השניים, כדאי לעשות שימוש בחומר גלם שממזג ביניהם. פרגולה עשויה מאלומיניום לדוג', תיראה נהדר בחלל ביתי שהעיצוב שלו מודרני ועדכני, ודק מעץ יהווה המשך מובן מאליו של עיצוב בסגנון כפרי, בפרט עם הריצוף הפנימי עשוי גם מפרקט עץ.

ריהוט

מוטב לבחור בריהוט גן שיזכיר את הריהוט שקיים בסלון או את כל מה ששולט בחללי הבית. אם לדוגמא עיצוב הבית עיקרו מבוסס על רכיבים מעץ, נכון יהיה שגם ריהוט הגן, או לפחות חלק ממנו, יהיה עשוי מאותו חומר גלם. בית מודרני יוכל לבחור ריהוט פנים וחוץ שכולו מבוסס על בטון או על מתכת משולבת. בית שיש בו ערבוב של גוונים ושל חומרי גלם, יכול לשקף זאת גם בריהוט הגן.

ריצוף

גם במקרה של ריצוף, כדאי לבחור בריצוף שיש לו המשכיות בין החוץ לפנים. עם זאת, הגימור של אריחים שמיועדים להיות בחוץ שחשופים למזג האוויר, צריכים להיות יותר מחוספסים, שכן הם אמורים לספוג את תנאי האקלים ולמנוע החלקה, אולם כדאי שגם הם ידברו בשפה זהה ויתרה מכך, הם חייבים לעמוד בתקן החלקה של אריחים לחלל הגן.

חלונות ודלתות

דלת הזזה שקופה או חלון גדול שפונה לגינה יכניסו את הגן לחלל הפנימי למעשה בכל רגע נתון. המיקום של דלת היציאה לגן אמור ליצור גישה נוחה וטבעית, ממש כאילו מטיילים בין חדרי המבנה.

תאורה

גם משחק בתאורה (טבעית ומלאכותית), יכול ליצור זיקה קסומה בין השניים. עיצוב תאורה מקצועי ואיכותי יהפוך את הגן למעין ציור שנשקף מבעד לחלון.

גבהים בריהוט

על מנת להצליח לקיים רצף טבעי, רצוי ליצור היררכיה במידות של הרהיטים. כלומר, במקום להציב את שולחן האוכל ליד היציאה החוצה, מה שעלול להוות מחסום או הסתרה של השטח, כדאי יהיה להציבו בצד או לבחור במערכת ישיבה נמוכה יותר.

תכנון ועיצוב גינה עם בריכה

תכנון ועיצוב גינה עם בריכה

באיזה שלב לעשות את החיבור בעיצוב?

המצב הטוב ביותר להתאמת העיצוב של הבית עם החצר הוא כאמור בהתחלה כשמתכננים את הכל על הנייר. כבר בשלב זה, מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של איש מקצוע, מתכנן נוף מוסמך או מעצב נוף, שיצליח בשיתוף של כל דיירי הבית, להגיע לקו עיצובי שכולם מסכימים עליו פה אחד ומשם הוא ימשיך בתכנון פיתוח החוץ בשילוב החצר. בנוסף, רצוי לתת תשומת לב לכל האספקט של מיזוג טבעי של החלל, לפי עונות השנה ולאקלים האופייני, למשל –  התאמה של פתחי הבית לכיוון של הרוח ולכיוון קרני השמש, שיתמזגו עם צמחייה מתאימה. תכנון פרגולה שמונעת  מקרני השמש לטפוח על חללים מסוימים ותאפשר אזור מוצל ונעים, או נטיעת עצים שיספקו צל וגם יצליחו לחסום רוחות.

אם אתם נמצאים בשלב הקמה או שיפוץ ובעלי תקציב דל, מוטב שבכל זאת תנסו לקחת בחשבון את השילוב של כל התשתיות בגינה עם המבנה הפנימי של הבית. כך, שבכל רגע שתחליטו לעצב את הגינה, התשתית תהייה כבר מוכנה ולא תיאלצו לבצע שינויים דרסטיים על מנת ליצור הרמוניה, כמו שבירת צנרת או מערכת חשמל וכולי. במידה וביתכם כבר מעוצב בסגנון מסוים, תמיד תוכלו להתאים את חלל החוץ לסגנון הקיים.